Doorgaan naar hoofdcontent

Hoop

Wanneer ik mijn laptop aanzet verschijnt er dagelijks een nieuwe tekst uit de Bijbel in beeld. Een kort vers. Bijna elke keer ben ik erg nieuwsgierig naar de omliggende verzen en klik ik door om meer te lezen. Ik blijf verbaasd over alle wijze woorden van hoop en bemoediging die God in de Bijbel voor ons heeft op laten schrijven. Zo ook vanmiddag. Bij het openslaan van mijn laptop popt er een tekst op: 1 Petrus 1 vers 6

'Wees daar blij over, ook al wordt jullie geloof nu op allerlei manieren op de proef gesteld.'

De proefstelling kan ik beamen. In Koos zijn ziek zijn speelt de hoop op beter worden een grote rol. We bidden hier al jaren voor. De afgelopen tijd is Koos gezegend, gezalfd, handen opgelegd. Er komen allerlei mooie mensen op ons pad die Koos bij God brengen en woorden ter genezing uitspreken. We hebben de afgelopen jaren periodes kunnen leven in dankbaarheid bij het terugdringen van de kanker, van verkleining van de tumoren tot speldenprikken. Genezing leek soms zo dichtbij.

Maar wat als het toch anders loopt? We hebben deze week te horen gekregen dat de tumormassa in Koos zijn buik is toegenomen. Een grote kluwe van tumoren heeft zijn onderbuik als bezet gebied ingenomen. Verweven in en om zijn darmen, buikvlies en holtes. Koos verliest in steeds snellere mate bloed en kreeg deze week weer een transfusie. Koos' zijn lichaam wordt steeds brozer. De arts heeft ons aangeraden om ons voor te bereiden op het einde van Koos zijn leven hier op aarde.

De grootste proefstelling in deze is voor ons om Koos zijn leven over te geven aan God. Om te berusten in het feit dat zijn lichaam zo verzwakt en verziekt is dat de tijd is gekomen om afscheid te gaan nemen van elkaar.

Even terug naar de tekst uit 1 Petrus. Ik was ontzettend nieuwsgierig waar ik blij over moet zijn. In deze zeer verdrietige omstandigheid sta ik vooraan om alle redenen te horen waarom we blij kunnen zijn. Dit staat er in 1 Petrus 1 (een behoorlijk stuk, hoop dat je kunt focussen):

3 We zijn de God en Vader van onze Heer Jezus Christus heel erg dankbaar. Want omdat Hij zo goed en liefdevol is, heeft Hij nieuwe mensen van ons gemaakt: we zijn opnieuw geboren. Dat heeft Hij gedaan door Jezus Christus uit de dood terug te roepen en weer levend te maken. Daardoor kunnen we vol hoop zijn. 4 Want nu verwachten we een erfenis die nooit zijn waarde zal verliezen. Die erfenis ligt voor jullie klaar in de hemel: het eeuwige leven5 Gods kracht bewaart en beschermt jullie door het geloof. Zo kunnen jullie aan het eind van de tijd het eeuwige leven krijgen. 6 Wees daar blij over, ook al wordt jullie geloof nu op allerlei manieren op de proef gesteld. 7 Maar daardoor zal blijken of jullie geloof wel écht is. Echt geloof is kostbaarder dan zuiver goud. Goud wordt in het vuur zuiver gemaakt. Zo wordt ook jullie geloof door het 'vuur' van moeilijkheden zuiver gemaakt. En wanneer Jezus Christus terugkomt, zullen jullie door Hem worden geprezen voor jullie zuivere geloof. 8 Jullie hebben Hem nog nooit gezien. Toch houden jullie van Hem. Jullie geloven Hem en zijn heel erg blij dat jullie door Hem zijn gered. 9 En gered worden is immers het doel van het geloof.

Een stroom van rust en vrede komt mijn hart binnen. Wij lopen over van hoop. We verwachten inderdaad een erfenis die nooit zijn waarde zal verliezen: het eeuwige leven.
Mocht God ons toch nog verrassen met lichamelijke genezing van Koos in zijn aardse leven, dan sta ik ook weer vooraan om te juichen van blijdschap. Want de scheuren en pijn die dit afscheid veroorzaakt zijn inmens. Maar onze hoop is op het eeuwige leven.

Hartelijke groeten,
Koos en Charlotte



Reacties

  1. Veel sterkte toegewenst. Bewonderingswaardig hoe jullie de kracht krijgen en ook hebben om deze zware gang te gaan. Gr en Gods zegen fam van Rijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kippenvel bij het lezen van je Blog en heel veel bewondering voor hoe jullie ermee omgaan. Heel veel sterkte deze komende ondenkbare zware periode....gr. wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tranen stromen over mijn wangen bij het lezen van je blog. Ook wij hebben gebeden voor Koos en hopen nog steeds op genezing. Wat zijn jullie voor velen een bemoediging, juist in jullie lijden. En wat lijkt het oneerlijk. Hou vast aan de hoop die in jullie leeft. Niet de strijd verliezen, maar de overwinning behalen. Dat is waar het om gaat. We denken aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om (weer) stil van te worden... Ik blijf bidden voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat erg dat het niet goed gaat en jullie je moeten voorbereiden op het afscheid. Ik bid dat God jullie zal dragen in deze moeilijke tijd. Fijn dat jullie weten dat het leven niet stopt na dit aardse leven. Koos mag zich verheugen op zijn nieuwe hemelse lichaam in het paradijs. Ondanks die wetenschap blijft het natuurlijk heel verdrietig dat jullie straks verder zullen moeten zonder hem. Ik wens jullie allen heel veel sterkte en ik bid voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat erg dat het niet goed gaat, Koos en Charlotte. Heel verdrietig. Maar je/jullie bent/zijn zo sterk. Zoveel bewondering om hoe je ermee gaat en het zo mooi kunt verwoorden Charlotte. Ik zal aan jullie denken en voor jullie bidden dat het wat draaglijk mag zijn. Heel veel liefs, Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel sterkte en Gods nabijheid gewenst. Dat jullie kracht mogen krijgen van Hem die overwonnen heeft

    Fam Heemskerk (Esmee)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie zijn sinds vanmorgen niet meer uit mijn gedachten geweest.
    Mijn hart huilt, ik wens jou en je gezin heel veel sterkte toe en Gods nabijheid.

    Steeds houd ik de Heer voor ogen, met Hem aan mijn zijde wankel ik niet Psalm 16:8

    BeantwoordenVerwijderen
  9. https://youtu.be/tnmJsp7Okhw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb al jullie blogs gevolgd en leef intens met jullie mee.
    Heel veel sterkte voor jullie allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Koos en Charlotte,
    Wat een pijn en verdriet waar jullie doorheen gaan, deze rotziekte!!
    Maar wat een Kracht, Moed en Vertrouwen mogen we proeven in wat jullie met ons delen!!
    En weet je... Hij dóet het ook!
    Hij leeft!!
    Hij zal voor jullie zorgen, dwars door alles heen!
    Voor Koos, voor jou, Charlotte en ook voor jullie kinderen!
    Hij is Trouw.
    Je bent nóóit alleen.
    Lieve groet, Mariska van Beelen-Jonker-Haasnoot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat komt dat binnen! Ik ken de belofte en houd me daaraan vast. Maar uit jullie mond heeft het extra waarde, nu het aardse leven zo moeilijk is. Wat een getuigenis! Een voorbeeld voor ons allen.
    Heel veel sterkte. Ons gebed is voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog